شباب عارف أولوياته

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

صنااااااااااع الحياه

اسامه رونالدينهو
الباشا الرايئ
نور
Admin
8 مشترك

قصة شاب اتغيرت حياته بكل معنى الكلمه

Admin
    Admin
    Admin

قصة شاب اتغيرت حياته بكل معنى الكلمه Empty قصة شاب اتغيرت حياته بكل معنى الكلمه

مُساهمة  Admin الثلاثاء يونيو 23, 2009 6:07 pm

انا هكتب الموضوع ده وانا قاعد لوحدى وزى مانتوا كلكم عارفين فى مركز الكمبيوتر اوك انا مصطفى إبراهيم مسلم بس احيانا مكنتش بحس
    انى مؤمن انا او كل واحد بتيجى عليه اوقات كتيره صاعبه فى حياته اما انا فجات عليا فطره وحشه قووووووى بجد انا نفسى مكنتش طايق نفسى انا جيت فى يومين كنت مشيت مع شباب وحشه وللاسف ان كان كل اصحاب يقولولى انى مايفنفعشى امشى معاهم بس انا كنت عامل زى الى مش شايف قدامه ماشى وخلاص لغاية ما وصلت لمرحله مكنش فى حاجه غلط ماعملتهاش واصحابى بعدوا عنى وعرفت الى انا كنت ماشى معاهم على حقيقتهم بس بعد ما فات الاوان بس انا لسه سنى صغير وماينفعشى ان الاوان يفوت دلوقتى جه واحد صاحببى بجد وقف جانبى وقفه بجد عدلى حاجات كتيررررررر فى حياتى لغاية ماوصلت لمرحلة انى والله العظيم ماكنتش بنام طول اليل واقعد اعيط مش عارف بعيط على ايه ولا على مين سبت كل ده وحاولت اققرب من ربنا بس دست جامد قووى ودى كانت الغلطه المهم انا رجعت زى الاول بس مش طبعا ز الاول خالص يعنى ربنا معايا واصحابى بقوا جنبى جيت فى يوم قبل ده كله وقعدت مع نفسى اليوم ده يعتبر كان اصعب يوم فى حياتى كلهاقعت راجعت حساباتى مع نفسى وقولت هوا ربنا نسيى ولا ايه استغفر الله اليوم ده فضلت قاعد للصبح عمال اعيط على حالتى وعلى اصحابى وعلى كل حاجه ف وانا هران لقيت الفجر بيان قلت انا لازم اققوم اصلى بس ازاى وانا حالتى كده قمت من السرير واخدت ش حسيت ان مع الدش كل همومى راحت المهم رحت صليت الفجر وجيت خرجنت من الجامع اخرر واحدبصيت لقيت الشارع فااضى ولقيت نفسى باخد نفسى وانا خحاسس انى اتولت من جديد تصوروا والله فضلت اجرى من اول الشلارع لاخر الشارع عشان لما اروح اقدر انام بس مش ده الهدف الى كان فى دماغى وقتها انا كنت بجرى علشان احس انى واحد تانى واحد جديد خالص المهم انا طلعت بعد ماكنت مش قادر امشى على رجلى لقيت الصحف قدامى ازاى معرفشى كان عندى طاقه فظيعه انى ااقرا القرءان لانه واحشنى بجد قريت القرءان وقفلت المصحف ونسيت الى كنت بفكر فيه نمت حلمت حل انا مقلتش عليه لحد خالص بس انا هقوله قدام الجميع حلمت انى قاعد فى مسجد كبير وكنت جاى متبهدل وناس عماله تضربى فيا خارج الجامهع دخلت اتوضيت وصليت وقفت فى اول صف لقيت الامام بعد ماخلص بصلى وانا مش شايف وجهه من كتر النور الى كان فيها وقالى ايه يامصطفى انتا غيبتك طوللت كه ليه دا ينغفع ارمى كل حاجه وتعالى هنا وادانى فى ايى مصحف وقالى ابعد عن كل الناس وخليك صديقى انا مش اى حد تانى قلتله انتا مين قالى انتا لسع معرفتش وسابنى ومشى ومن بعدها وانا لقيت اصحابى رجعولى وكل حاجه رجعت زى الاول اكنى فعلا اتولدت من جديد انا كتبت الموضوع ده بجدمن جواييه والى حصلى وياريت اسمع رددك واشوف م اى حد منكم قه زى دى وانا متاكد ان كل واحد عنده قصه مشابهه لان كل واحد مهما كان لازم تجيلوا حاجه تغير حياته من الاسواء الى الحسن

مع تحياتى مصطف إبراهيم المسلم والمؤمن
    نور

قصة شاب اتغيرت حياته بكل معنى الكلمه Empty رد: قصة شاب اتغيرت حياته بكل معنى الكلمه

مُساهمة  نور الأربعاء يونيو 24, 2009 4:43 am

اولا شكر ليك يا مصطفى على هذه السطور التى كتبتها وشكرا لجرأتك فى سرد هذه القصه وطبعا مش المهم ان الانسان يغلط المهم ان ما يتماداش فى الغلط وانه يستجيب لاى حد عايز يساعده وما يتكبرش على الصح ويتعلم من اخطائه فالرسول صلى الله عليه وسلم قال لا يلدغ المؤمن من جحر مرتين
    ثانيا ان شاء الله اى حاجه عملتها وكانت غلط ربنا هيغفرهالك طالما عزمت على التوبه وعدم الرجوع اليها مره ثانيه
    وربنا يوفقك ويصبح هذا المنتدى من اكبر المنتديات
    Admin
    Admin
    Admin

قصة شاب اتغيرت حياته بكل معنى الكلمه Empty رد

مُساهمة  Admin الأربعاء يونيو 24, 2009 5:35 am

ربنا يخليكى ليا يانور وتردى علي مواضيعى كده متشكر قوى ليكى ولاى حد يرد afro
    الباشا الرايئ
    الباشا الرايئ

قصة شاب اتغيرت حياته بكل معنى الكلمه Empty رأيي فى القصه

مُساهمة  الباشا الرايئ الأربعاء يونيو 24, 2009 6:21 am

أولا .... أنا بحمد ربنا إن مصطفى رجع عن كل ‘لى كان بيعمله بس أنا مكنتش أحب أن يكون فى حياته نقطه سوداء لأنه واحد من أعز أصدقائى بس الحمد لله أنه رجع لنا تانى بعد غيبه ممكن تكون طولت شويه وبحمد ربنا أنه سمع نصيحه صحبه له .

ثانيا .... أنت يا مصطفى صديقى ويجب عليه أن أنصحك أنك ترجع تانى إلى الله وتصلى لأنى شيفك مقصر جدااااااااااااااا فى الصلاه وهى عماد الدين .

ثالثا .... أنا بحيي مصطفى على روحه الحلوه وأنه سمع نصيحه صحبه بسرعه وأتنمنى إن كل واحد منا يشوف صحبه أو زميله أو قريبه فى أزمه لأزم يرجع له وينصحه لأن له فى ذلك سواب عند ربنا .

رابعا .... أنا بتمنى من كل واحد مشترك فى المنتدى وعنده قصه زى بتاعت مصطفى يريت يكتبها على الأقل مش على شان يصعب علينا بس على شان نستفيد منها كلنا ونتعلم منها وأحب أن كل واحد عنده قصه يريت ميكسفش ولا يتحرج أحنا كلنا أخوات ولو مسمعناش عن تجارب غيرنا أكيد مش هنتعلم .

وأخيراا.... أنا بتمنى منك يا مصطفى أن تسمع نصحتى وترجع غلى الصلاه والدعوه دى مش لك أنت بشخصك بس لكن لك أنت وليه قبلك ولكل أصدقائنا وأحببنا وأرايبنا وأهلنا ولكل مسلم قال مثل الرسول (صلى الله عليه وسلم) : لا إله إلا الله ,محمد رسول الله .
    يــر يـــــــــــــــــــــــــــــــــــت كل واحد يقرأ هذا الرد يعمل بالنصيحه إلى فيه ويرجع لربه ويحاسب نفسه قبل ميحسبه الله (سبحانه وتعالى) .

الراسل
    بــــــــــاســــــم
    اسامه رونالدينهو
    اسامه رونالدينهو

قصة شاب اتغيرت حياته بكل معنى الكلمه Empty رد: قصة شاب اتغيرت حياته بكل معنى الكلمه

مُساهمة  اسامه رونالدينهو الخميس يونيو 25, 2009 1:55 am

ايه ده يبنى شاعرنا العظيم مصطفى انا اشكرك والشكلر جاى من رونالدينهو مش من اى حد على هذه القصه الرائعه مع تحيات ronaldinho
    بنوته مصريه
    بنوته مصريه

مُساهمة  بنوته مصريه الخميس يونيو 25, 2009 6:17 am

أولا من منا ليس له ذنب ومن منا جاء الدنيا ولم يرتكب ذنب نحن بشر ولسنا بملائكه وكلنا منا له نقط سوداء فى حياته ولكن العبره بالخواتيم والتوبة النصوح وحديث الرسول صلى الله عليه وسلم كل ابن آدخطاء وخير الخطائون التوابون.... انا بقول لمصطفى شكرا لك على شجاعتك فى سرد قصتك فى الحياه وانت لسه فى ربوع شبابك وحياتك وعايزه اقول موش مهمان احنا نرتكب ذنب لان طول ما احنا فى الحياه هنرتكب ذنوب المهم ان احنا نلاقى الطريق والطريق هو طريه الله عز وجل والأهم ان اننا نلاقى الوسيله والوسيله هى الذكر عن ابى هريره رضى الله عنه.قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (من قال فى يومه مائة مره سبحان الله وبحمدهحطت خطاياه ولو كانت مثل زبد البحر) صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم وهذا الحديث على سبيل الحصر ففضل الذكر وثوابه يجنبنا الكبائر ويغفر الصغائر مالم نصر عليهاونتذكر دائما ان التوبة النصوح تكفر الذنوب كلها فقد قال المناوى رحمه الله (فلا يظنظان ان من أدمن الذكروأصر على ما شاء من شهواته وانتهك دين الله وحرماته أن يلتحق بالمطهرين المقدسين ويبلغ منازل الكاملين بكلام أجراه على لسانه ليس معه تقوى ولا عامل صالح ) فاللهم اهدى قلوبنا اليك وتقبل منا توبتنا [b]
    mashakel el negm
    mashakel el negm

مُساهمة  mashakel el negm الخميس يونيو 25, 2009 6:50 am

&$&FIFA&$
    &$&FIFA&$

مُساهمة  &$&FIFA&$ الخميس يونيو 25, 2009 7:17 am

يا جرئ بس بصراحة انت اصلا واقع فى مشكلة اكبر انت تقريبا قاعد فى السايبر 29 ساعة فى 24ساعة يعنى مفيش ومفيش ومفيش وعلى كل ...
    مشكووووووور صاصا على القصة اللى انا متأكد ان اللى هيقرأها هيستفيد منها وليي رجاء عند الاعضاء جميعا انهم يدعولك ترجع وتوب وتيقى احسن شوية ودا مش وحش ولا حاجة
    كل ابن أدم خطاء وخير الخطائين التوابون
    ....تقبل مرورى...
    ميدو
    ميدو

مُساهمة  ميدو الخميس يونيو 25, 2009 10:20 am

مشكور ياصاصا على الموضوع الأكثر من رائع وده موضوع جميل واتمنى ان انك ترجع لربنا وترجع زى الأول وترجع لصحابك زى زمان والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة santa santa santa santa santa santa santa santa santa santa santa santa santa santa

الوقت/التاريخ الآن هو السبت مايو 18, 2024 9:55 pm